Houd deze pagina in de gaten voor het laatste nieuws

Sponsor de IJmuider Harmonie

Sponsor de IJmuider Harmonie met Sponsorkliks op de volgende link. Het kost u niets extra en levert extra inkomsten op voor de vereniging!

Klik hier om te beginnen met webwinkelen:

2023 > >>

Leerlingen Concert (9 juni 2024)

Op 9 juni zal het leerlingen orkest een concert presenteren.
Het concert begint om 15:00 uur in het clubgebouw van de IJmuider Harmonie Tolsduin.
Ook de blokfluit groep zal zich dan muzikaal van haar beste kant/klank laten horen.
Aan dit concert werken ook een aantal leden van andere afdelingen mee ter ondersteuning.
De toegang gratis, maar vol is vol.

Tot 9 juni...

Leerorkest IJmuider Harmonie van start gegaan

IJmuiden – Het leerorkest is een uit Amerika overgewaaide lesmethode. In groepsverband wordt lesgegeven op een door de leerling gekozen blaasinstrument. Er kan gekozen worden uit dwarsfluit, klarinet, altsaxofoon, trompet, trombone of bariton. en leuk. Het leert mensen behalve samen spelen ook samen leven. In Velsen is ook een leerorkest tot stand gekomen en 8 januari jongstleden van start gegaan. Er zijn reeds 11 leden en nog voldoende plaats voor uitbreiding. Het leerorkest van de IJmuider Harmonie is mede tot stand gekomen door de financiële steun van Gemeente Velsen en het Rabobank Cultuurfonds.

Door Arita Immerzeel

De IJmuider Harmonie is van mening, dat muziek maken voor ieder kind beschikbaar moet zijn. Het leert behalve samen spelen ook samen leven. Net als Koningin Maxima, die zich ook actief voor muziekonderwijs aan kinderen inzet. Samen muziek maken is leerzaam, leuk en sociaal. In het leerorkest spelen kinderen vanaf les 1 samen met anderen, zij leren hun instrument kennen, noten lezen, naar elkaar luisteren en samenspelen.

Plezier voorop

Enthousiaste dirigent Monique van der Heijde geeft tijdens de groepsles luid en duidelijk aanwijzingen. ,,Het is lastig van de C naar de D te gaan en let op de Besjes!” klinkt het. Vervolgens mogen de instrumenten even worden neergelegd en wordt het ritme geklapt. ,,Alles went, daarom heet het een leerorkest”, bemoedigt zij de leerlingen en twee hulpouders. ,,Voor jullie is orkestdiscipline meteen vanaf het begin een leerpunt.”

Alexander (10) uit IJmuiden is na een uur blazen op zijn saxofoon nog niet moe. ,,Ik zit er nu twee weken op en ik hoop dat ik alles ga leren, het is leuk.. Mijn moeder speelt viool, mijn zus en opa spelen piano. Mijn oom gitaar en mijn tante klarinet. Ik hoef niet een grote ster te worden, want ik zit ook al op hockey. Ik wil het gewoon als hobby leren en oefen twee tot drie keer per week. Het eerste wat ik nu wil bereiken, is een liedje voor opa spelen, samen met mijn zus.”

Lynn (9) uit Velsen-Zuid speelt dwarsfluit sinds september. ,,Ik begon meteen op een grote dwarsfluit, net als mijn moeder. Het is leuk, vooral omdat je met meerderen speelt. Later wil ik in een echt orkest spelen, samen met mijn moeder.”

Het leerorkest is voor kinderen vanaf 9 jaar, al kunnen ook volwassenen zich aanmelden. Er wordt gerepeteerd op maandagavond van 18.30 uur tot 19.30 uur in het verenigingsgebouw van de IJmuider Harmonie aan de Tolsduinerlaan naast het Telstarcomplex. Een leerling ontvangt tot aan de zomervakantie een uur muziekles per week van een professionele muziekdocent, inclusief een instrument van de vereniging in bruikleen en bladmuziek voor de toegankelijke prijs van 85 euro.

Meer informatie is te verkrijgen of aanmelden kan via E-mail: hoofdbestuur@ijmuiderharmonie.nl.
Foto: Arita Immerzeel
Bron: Leerorkest in Velsen van start - Jutter | Hofgeest

2023 > >>

• Za 4 mei '24